WhatsApp Business App en API: Vergelijking en verschil
Maak de juiste keuze voor jouw bedrijf: ontdek het verschil tussen WhatsApp Business App en API in onze vergelijking.
Mensen verwarren WhatsApp Business App vaak met WhatsApp Business API en denken dat ze één en hetzelfde zijn, maar dat antwoord is verre van waar.
WhatsApp Business App
WhatsApp Business App is een aparte applicatie die kan worden gedownload uit de Play Store of de App Store. Het is ontworpen voor kleine bedrijven die slechts een eindig aantal klantvragen moeten afhandelen.
Slechts één gebruiker op één apparaat kan de WhatsApp Business-app gebruiken en het is de beste oplossing voor kleine bedrijven die geen honderden vragen van klanten op een dag krijgen.
WhatsApp Business API
WhatsApp Business heeft een Application Programming Interface (API) die is ontworpen om bedrijven te helpen omgaan met de barrage aan verzoeken om klantenondersteuning die ze per dag krijgen.
Ondersteuningsteams kunnen WhatsApp naast andere kanalen gebruiken, zodat alle klantinteracties op één plek zijn en er geen gegevens verloren gaan. Je hebt een WhatsApp API nodig om de WhatsApp Business App te verbinden met de software van je bedrijf, die je kunt verkrijgen bij een WhatsApp-partner.
WhatsApp kan op deze manier ook als kanaal in bijvoorbeeld Microsoft Teams of Slack ingevoegd worden:
Met WhatsApp Business kun je onbeperkt berichten versturen naar je klanten, in elk gewenst inhoudsformaat. Het WhatsApp Business API-account verdeelt je berichten echter in twee soorten: Sessieberichten en Sjabloonberichten.
Reageer binnen 24 uur op een bericht en dat is een sessiebericht. Doe je er langer over om een bericht te versturen, dan moet je een sjabloonbericht versturen, dat vooraf moet worden goedgekeurd door WhatsApp.
De WhatsApp Business App heeft ingebouwde functies die je helpen bij het automatiseren van enkele veelvoorkomende begroetingsberichten en afscheidsberichten. Als je geavanceerde automatiseringsopties nodig hebt, moet je een zakelijke WhatsApp API-account gebruiken en deze koppelen aan je bedrijfslogica.
Een ander belangrijk verschil tussen WhatsApp Business App en WhatsApp Business API is dat je op de WhatsApp Business App slechts naar 256 contacten tegelijk een bericht kunt uitzenden, maar met de API kun je onbeperkt gebruikers bereiken, zolang de inhoud van het bericht niet promotioneel is.
Waarom je WhatsApp Business API nemen via een zakelijke partner?
Je kunt niet rechtstreeks een WhatsApp API krijgen en moet meestal vertrouwen op een van de verschillende zakelijke partners waarmee WhatsApp een samenwerking is aangegaan. Waarom heeft WhatsApp dit gedaan?
- Om spammers te vermijden: Bij de laatste telling had WhatsApp bijna 2 miljard gebruikers op zijn platform, en met zo'n groot gebruikersbestand wist WhatsApp dat het een zware strijd moest leveren tegen spammers. Om meer controle te hebben over de bedrijven die toegang hebben tot zijn API, besloot WhatsApp alleen toegang te verlenen via geselecteerde partners. Selectie aan de poort.
- Minder middelen nodig: Door het API-aanvraagproces uit te besteden aan partners hoeft WhatsApp geen extra middelen in te huren om toezicht te houden op dit proces, wat ook helpt om de kosten te verlagen.
- De kracht van partners benutten: Partners beschikken over de middelen waarmee ze kunnen nagaan welke bedrijven zijn toegestaan op het WhatsApp-platform. Veel van deze partners zijn ook sms-leveranciers, wat betekent dat ze toegang hebben tot klanten met een hoog volume.
Hier vind je alle partners waarmee WhatsApp in Nederland samenwerkt om een API-toegang te verlenen.