Nieuwe iPhone-functie: standaard naar WhatsApp
Apple laat je nu WhatsApp kiezen als standaard voor bellen en berichten. Dat opent nieuwe kansen voor klantcontact via chat.

Sinds de nieuwste updates van iOS en WhatsApp is het mogelijk om WhatsApp in te stellen als standaard-app voor bellen en berichten op je iPhone. Wat betekent dat precies?
Kort uitgelegd
Wanneer je op een telefoonnummer klikt – op een website, in een e-mail of contactpersoon – opent voortaan WhatsApp, niet de standaard Telefoon-app. Hetzelfde geldt voor bericht-links: ook die leiden direct naar WhatsApp in plaats van naar de Berichten-app.

Waarom dit interessant is voor bedrijven
Voor organisaties die WhatsApp gebruiken in hun klantcontact, is dit een gamechanger:
- Laagdrempelig contact: klanten starten direct een WhatsApp-gesprek vanaf je website.
- Sneller schakelen: WhatsApp is sneller en directer dan bellen of mailen.
- Automatisering mogelijk: via WhatsApp Business kun je werken met automatische antwoorden of een chatbot.
Hoe stel je het in?
Op iPhones met de nieuwste iOS-versie:
Ga naar Instellingen > Apps > Standaardapps en kies WhatsApp voor Bellen en/of Berichten. Zorg dat je de ook laatste versie van WhatsApp hebt geïnstalleerd.

Waarom nu?
Apple voert deze verandering door onder druk van Europese regelgeving (Digital Markets Act). Wat begon in de EU, wordt nu wereldwijd uitgerold. Meer keuzevrijheid voor gebruikers dus – en kansen voor bedrijven.
Op dit moment is alleen WhatsApp beschikbaar als standaardoptie, maar het ligt voor de hand dat andere berichtenapps zoals Signal of Telegram deze mogelijkheid in de toekomst ook krijgen, zodra ze ondersteuning toevoegen en Apple dit technisch toelaat.