Kosten WhatsApp Business API: wat je moet weten
In dit artikel leg ik je kort en onafhankelijk de kostenstructuur uit van de WhatsApp Business API. De kosten voor het gebruik van WhatsApp Business API variëren per aanbieder en de diensten die je nodig hebt.
Bedrijven kunnen de WhatsApp Business API gebruiken om met klanten te communiceren via WhatsApp, en aanbieders kunnen diensten aanbieden zoals integratie, ondersteuning en beheer van de WhatsApp Business API voor bedrijven.
Hieronder vallen zaken als het automatiseren van berichten, het afhandelen van vragen van klanten en het integreren van WhatsApp Business API met andere bedrijfssystemen en -tools.
Welke WhatsApp Business API kosten kan je verwachten?
Wil je alle functionaliteiten van WhatsApp Business gebruiken? Omdat je het meeste wilt halen uit klantcontact via WhatsApp Business. Gebruik dan de API.
De WhatsApp Business API kosten verschillen per WhatsApp Business Solution Provider. Maar dit zijn de meest voorkomende kosten waar je op moet letten:
- Aansluitingskosten
- Maandelijkse kosten
- Kosten per gesprek
- Kosten per maandelijkse contacten
Aansluitingskosten
Veel WhatsApp Business Solution Providers vragen een tarief voor opzetten van WhatsApp Business. Dit kan soms behoorlijk oplopen. Terwijl dit niet meer dan tien minuten hoef te duren.
Maandelijkse kosten
De maandelijkse kosten voor het gebruik van de WhatsApp Business API verschillen sterk per WhatsApp Business Solution Provider. Daarom is het raadzaam om onderzoek te doen voordat je een abonnement afsluit.
Veel aanbieders communiceren prijzen helemaal niet. Dit betekent dat je contact opneemt voor een abonnement op maat.
Er zijn ook veel oplossingen die geen officiële WhatsApp Business Solution Providers zijn. En dus de API aanbieden via een derde partij. Dit leidt vaak tot langdurige installatieprocessen en extra kosten voor jou.
Kijk niet alleen naar de prijzen, maar ook naar de functionaliteiten die elke aanbieder aanbiedt en hoeveel ze kosten.
Kosten per gesprek
Gebruik je de WhatsApp Business API? Dan betaal je een vergoeding per gesprek.
Hier in zijn twee verschillen. Een gesprek kan worden gestart door de klant of door het bedrijf. Voor beide typen geldt een andere vergoeding. Alle berichten die binnen een periode van 24 uur worden verzonden, vallen onder de gesprekskosten. Jouw bedrijf betaalt alleen wanneer je een door de klant verstuurd bericht beantwoord. Niet wanneer je deze ontvangt.
Goed om te weten: de eerste 1000 gesprekken van elke maand (zowel door gebruikers als door bedrijven) zijn volledig gratis.
Afgezien van wie het gesprek heeft geïnitieerd, verschillen de kosten ook per land. Bekijk welk tarief geldt voor jouw land. Of kijk naar de volledige prijslijst per land.
Bij sommige BSP’s betaal je nog een extra tarief bovenop de kosten per WhatsApp gesprek.
WhatsApp Business API kosten per maandelijkse contacten
Sommige aanbieders hebben hun WhatsApp Business kosten vastgesteld op basis van het aantal maandelijks actieve WhatsApp-contacten dat je hebt. Met een groot klantenbestand kan dit snel oplopen. Niet ideaal dus voor grote e-commerce bedrijven.
Zoek een aanbieder die bij je past
Wat WhatsApp Business je kost, verschilt eenvoudigweg per aanbieder van WhatsApp Business-oplossingen. Waar het op neerkomt is de eigen behoefte en verwachtingen in kaart te brengen en een vergelijking aan te gaan.
Heb je nog vragen, stuur me gerust een berichtje via de groene knop rechtsonder.