10 winstgevende redenen voor Live Chat
Met live chat bied je ondersteuning op verkoop- of klantenservice. Hoe verhoog je de winstgevendheid met Live Chat en krijg je eens sluitende business case?
Meestal wordt live chat gebruikt ter ondersteuning van verkoop- of klantenserviceactiviteiten. Hoe verhoogt Live Chat de winst en kom je tot een sluitende business case?
Live chat biedt een directe communicatielijn naar bezoekers. Wanneer iemand je website bezoekt, geeft het hem de kans om op dat moment vragen te stellen.
Ze zijn misschien er nog niet aan toe om te bellen of te e-mailen. Maar live chat biedt een informele manier om verder te komen, zonder al te veel inspanning.
Uit eigen ervaring zijn er een aantal simpele manieren om de inkomsten op mijn investering (ROI) in Live Chat te verhogen.
Ik zet ze hier op een rij.
Verhoogde lead conversie
De gemiddelde reactietijd van een chat is 11 seconden, vergeleken met 2-3 uur voor een e-mail. Chat is real time, waardoor een veel hogere leadconversie ontstaat.
Grotere klanttevredenheid
Live chat verhoogt de tevredenheid vanwege de tijdige en deskundige antwoorden die worden gegeven. Met 83% heeft live chat een van de hoogste klanttevredenheidspercentages (Forbes).
Schaal, schaal, schaal
Dit kan ik niet genoeg benadrukken. Een live chat agent kan tot 10 live chats tegelijk beheren, vergeleken met één telefoongesprek.
Geïntegreerde gebruikerservaring.
Een chatplatform moet goed aansluiten op de meeste websites, CRM's en Helpdesks. Hierdoor kun je alle klantgegevens verenigd houden en tegelijkertijd je totale kosten verlagen.
Gemak
Klanten willen praten op hun voorwaarden. Dat kan webchat zijn, sociale media of SMS en WhatsApp. Het hebben van een multi-channel chatoptie is essentieel.
Meer inkomsten
63% van de mensen die live chat gebruiken op een site komen waarschijnlijk terug. Hoe meer betrokken gesprekken je hebt, hoe groter de kans op een langdurige loyale klant.
Snellere tijd tot het eerste contact
Een aangepaste, proactieve outreach heeft een 33% betere respons van sitebezoekers. Je kunt eenvoudig geautomatiseerde proactieve chat outreach koppelen aan je live chat optie en een veel snellere time to first contact stimuleren.
24/7 leadgeneratie
Het creëren van een mix van mensen en bots kan je bedrijf transformeren. Het koppelen van chatbots met live chat vult gaten in de dekking, of dat nu is voor back-up, als frontline, of weekendondersteuning.
Verhoogde cross-sell en upsell
Engagement neemt sterkt toe wanneer je de bezoeker erkent met context. Bijvoorbeeld: een proactieve chat die producten voorstelt op basis van het product waar ze naar kijken, bijv. als je dit leuk vindt, vind je dit misschien ook leuk.
Supercharged content
Een van de krachtigste functies van live chat is de mogelijkheid om welkomstberichten aan te passen aan de locatie van de bezoeker op je site. Stel je voor: een aangepast proactief bericht op een blogartikel dat conversies stimuleert.
Er zijn zoveel manieren waarop je live chat kunt gebruiken om de ROI van je marketingactiviteiten te maximaliseren, en dit is slechts een van de vele voordelen van een managed live chat service.